Hamilelikte idman yapmanın sağladığı 7 altın yarar

Antrenman, sağlıklı hayatın değerli bir kesimidir ve gebelikte de aşikâr kurallara uyularak uygulanabilir

Hamilelikte idman yapmanın sağladığı 7 altın yarar
18 Eylül 2021 - 04:16

Antrenman, sağlıklı hayatın değerli bir kesimidir ve gebelikte de aşikâr kurallara uyularak uygulanabilir. Anne adaylarının birçoğu, bebeğine ziyan vereceği kaygısyla gebelik devrinde idmandan uzak durmayı tercih ediyor, hatta mümkün olduğunca az hareket ediyor. Lakin uygun müddette, sıklıkta ve şiddette yapılan antrenmanların, anne adaylarına ve fetüs sıhhatine çok fazla olumlu tesirleri var. Gebelik öncesinde etkin yaşayan bayanlar, antrenman şiddet ve müddetini gebeliğin seyrine uygun formda düzenlemek şartıyla hayat şekillerini sürdürebiliyor.

Hamilelik sürecinde hareketsiz ömürden kaçınılması kadar her anne adayının kendine özel bir antrenman planı uygulaması rahat bir doğum bahtı veriyor. Antrenmanların hamilelik üzerinde olumlu, olumsuz tesirlerine dair çalışmalar yıllardır devam etmektedir. Bilhassa son yıllardaki çalışmaların sonuçları genel olarak antrenmanın olumlu tesirleri olduğunu göstermektedir.” diyen Bayan Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Doç Dr. Emre Pabuçcu, hamilelikte yapılan idmanlar hakkındaki 7 kıymetli soruyu yanıtladı.

Her anne adayı idman yapabilir mi?

Gebelikte uygulanabilecek idman cinsleri ve günlük uygulama ölçüsü her anne adayı için farklıdır. Profesyonel yahut tertipli spor yapmaya alışkın olan anne adayları, yüzeysel spor yapan anne adayları, hiçbir biçimde spora vakit ayırmayan anne adayları ve yüksek risk faktörleri taşıyan anne adayları için yapılacak idmanlar değerli farklılıklar gösterir. Genel olarak söylemek gerekirse aşikâr kurallara uyulduğunda her anne adayına uygun olan antrenmanlar olduğunu söyleyebiliriz.

Gebelikte antrenman yaparken nelere dikkat edilmelidir?

Öncelikle idman yapmayı düşünen bir anne adayı, bunu kesinlikle hekimine iletmeli ve hekiminin mümkün kısıtlamalarına uymalıdır. Idman yapan bir anne adayı beslenmesine dikkat etmelidir. Sistemli antrenmanda doğal olarak günlük kalori ve sıvı gereksinimi artar. Günlük alınması gereken sıvı ölçüsü mevsimsel ve iklimsel özelliklere nazaran değişmekle birlikte günde 8-12 su bardağı sıvı alınmalıdır. Bilhassa de gebeliğin ikinci yarısından itibaren sırtüstü konumdayken tansiyonunuzun birdenbire düşebileceğini unutmamalı, bu periyottan itibaren sırtüstü durumda yapılan idmanların müddetini mümkün olduğunca kısıtlmamalısınız. Rahim büyüdükçe vena cava inferior ismi verilen ve bedenin alt kısımlarından kalbe dönen kanı toplayan ana toplardamara basınç bilhassa de sırtüstü durumda sorunlara yolaçabilir.

Doğumu Kolaylaştırır mı?
Hamilelikte idmanın yararlarından biri de doğumu kolaylaştıracak olmasıdır. Gebeyken idman yapan annelerin doğumları ekseriyetle daha kısa sürmekte ve doğum sırasında müdahale gerekmesi ihtimali daha düşük olmaktadır. Yürüme yahut yüzme üzere hafif kardiyolar, doğum sırasında gereksinim duyacağınız dayanıklılığı yaratmaya yardımcı olur. Ayrıyeten antrenman, bir taraftan anne adayının kendine olan itimadını artırırken öteki yandan psikolojisini de düzenleyerek doğumu kolaylaştırıyor.

Uykuyu düzenlemeye yardımcı olur mu?

Kaliteli uykunun anahtarıdır diyebiliriz. Hamilelikte birçok bayan uykuya dalmak konusunda ıstıraplar yaşar. Uykuya daldıktan sonra bu uykuyu kesintisiz bir halde devam ettirmek de hayli zordur. Nizamlı olarak antrenman yapan anne bir adayı çoğunlukla daha güzel uyur ve daha zinde uyanır.

Bel ve sırt ağrılarını azaltır mı?
Gebeliğe bağlı anatomik adaptasyonlar nedeniyle bu süreçte sıklıkla bel, sırt ve kalça ağrıları görülür. Antrenman varlığı kas-iskelet yakınmalarını azaltabilmekte; nizamlı idman yapan bayanlarda bel ağrısı sıklığı azalmaktadır. Idman sayesinde güçlenen karın ve sırt kasları, birçok anne adayının yaşadığı bu ağrılara karşı en uygun silahıdır. Nizamlı olarak esnemek, gerginliğin biriktiği noktaları bulmaya ve ağrılı kasları rahatlatmaya yardımcı olur.

Bebeğin daha zeki olmasını sağlar mı?

Gebelik periyotlarında antrenman yapan anne adaylarının bebeklerinin beyin gelişimlerinin daha “iyi” olduğuna dair yayınlar olmakla birlikte bu yayınların sayısı ve incelenen olgu sayısı bu hususta bir yorum getirebilmek için elimizde kâfi data yoktur.

Doğum sonrası devirde (Postpartum dönem) antrenman yapılmalı mıdır?

Postpartum devirde antrenman,fazla kiloların verilmesi, korkunun giderilmesi, depresyonun önlenmesi ve kardiyovasküler (yüksek kalp ritminde tekrarlayan hareketlerle yapılan) idman seviyesinin arttırılması açısından faydalıdır. Komplikasyonsuz bir gebelik ve doğum sonrasında yürüyüş, pelvik taban kaslarını kuvvetlendirme ve esnetme hareketlerinden oluşan bir idman programına doğum sonrası çabucak başlanabilir.

BEYAZ HABER AJANSI (BHA)

Bu haber 639 defa okunmuştur.

YORUMLAR

  • 0 Yorum